Pokud čtete tyto řádky, pravděpodobně uvažujete o prodeji své nemovitosti. První a naprosto zásadní rozhodnutí, které budete muset udělat, je zda prodávat sám nebo si najmout realitního profesionála. Mějte na paměti, že prodej nemovitosti je právní akt s mnoha úskalími, spojený s velkou sumou peněz a mnoha riziky, které si laik vůbec neuvědomuje. Prodej nebo koupě nemovitosti nejsou jen kupující a prodávající, ale zasahují do mnoha segmentů, které spravují firmy nebo úřady, a opravdu to není stejné jako prodej bot i když to jedna hloupá reklama tvrdí.
Je třeba si uvědomit, že máte co do činění s občanským zákoníkem, katastrálním úřadem, finančním úřadem, bankou, správci sítí (elektřiny, plynu a vody), energetickým regulačním úřadem, stavebním úřadem, stavebním bytovým družstvem, atd. a ke všem máte určité povinnosti, každý má své formuláře, předpisy a lhůty.
Pokud uděláte chybu u prodeje nebo koupě bot, dá se snadno a poměrně levně napravit. V případě nemovitosti vás to může stát klidně i životní úspory.
Je zajímavé, že drtivá většina lidí si už dnes vlastní auto neopravuje a využívá služeb profesionálů. A to jde o pár tisíc. U nemovitostí jde o miliony a přesto je pořád dost těch, kteří se jako absolutní laici prodírají nebezpečnými vodami realitního trhu.
Sedmero toho, co má přinášet dobrý realitní profesionál a co majitel sám neumí:
Dobrý profesionál má samozřejmě významně pomoci prodat nemovitost lépe, tedy za lepší cenu a rychleji. Ale díky čemu konkrétně toho dosáhne? Dělá vůbec něco? Měl by přeci dělat mnohem víc, než podat inzerci, to dnes dokáže každý. Měl by umět a dělat to, co běžný prodávající nebo rádoby realitní profesionál, dost dobře nedokáže. Dílčí přínosy vůči majiteli jsou u dobrého zprostředkovatele tyto:
1
Skutečné potřeby prodávajícího i kupujícího.
Pomůže majiteli pojmenovat a uvědomit si jeho skutečné potřeby, kdy reálně potřebuje prodat a kdy a jak obdržet peníze, zvlášť pokud řeší návazné bydlení. Kvůli sladění obou stran transakce musí obdobné provádět i se zájemci, s kupujícím.
2
Pásmo prodejní ceny
Určí rozsah, v jakém by se měla pohybovat prodejní cena, a snaží se najít nejlepšího zájemce na jejím horním okraji (proto je musí pečlivě selektovat a zjišťovat i potřeby a možnosti zájemců, viz výše). Při stanovení ceny vychází ze skutečně realizovaných prodejních cen (ty nemá prodávající k dispozici), souboru poptávek zájemců (pro prodávajícího nedostupné) a správného vyhodnocení konkurenčních nabídek k prodeji (prodávající neumí správně vyhodnotit).
3
Prodejní marketing není pouhá inzerce
Provede úplný prodejní marketing, což není pouhé vyvěšení nabídky nemovitosti na internet! V dnešní době nutně zahrnuje kvalitní fotografie, případně video, účinné označení nemovitosti „Na prodej“, roznášku letáků v lokalitě, tištěnou inzerci, internetovou inzerci na nejnavštěvovanějších realitních serverech, den otevřených dveří, co největší, aktuální databázi poptávajících a jejich aktivní a správné oslovování, spolupráci s dalšími zprostředkovateli a zajištění hypotéčního úvěru na prodávanou nemovitost. Zdůrazní jedinečné klady nemovitosti, viděno očima zájemce.
4
Konkrétní rady a pokyny.
Pomůže připravit nemovitost na prodej, prohlídku, dá majiteli pokyny, které se nedočte na internetu, protože se jedná a konkrétní rady, nejen obecné principy. Vylepší tak image nemovitosti a tím zvýší její hodnotu.
5
Prohlídka a překonávání námitek.
Předvede nemovitost a pracuje s emocemi zájemců. Prezentuje správně nemovitost, to je věc rutiny makléře i emocí potencionálních kupujících, správně zodpoví dotazy a námitky.
6
Vyjednání nejlepších možných podmínek smlouvy.
Makléř musí obrousit nesoulad mezi stranami, které z principu sledují opačné zájmy a dosáhnout dohody, která je v první řadě výhodná pro jeho klienta, prodávajícího. Bez takového mediátora je často dotažení dohody obtížnější nebo se vůbec nepodaří.
7
Průběžné poradenství a pomoc.
Dobrý makléř je v první řadě poradce. Bere v úvahu jedinečnost konkrétního případu (specifika nemovitosti, potřeby majitele, možnosti a další specifika na straně kupujícího) a díky zkušenostem s fungováním realitního trhu, znalostem realitního práva, daňových návazností a srovnání s jinými prodeji, volí nejlepší způsob nabízení a prodeje.